Presentatietechnieken

Presentatietechnieken

Breng je boodschap helder over, one-to-one of voor een grote groep, voorbereid of totaal onverwacht. Sta zelfverzekerd klaar voor elke opdracht.

Doelstellingen. Wat wil je bereiken?

  • Ik kan mezelf voorstellen, bondig en to the point.
  • Ik kan op een duidelijke en gestructureerde manier mijn activiteiten voorstellen
    • aan mijn team,
    • aan mijn collega’s
    • aan leidinggevende(n), aan directieleden o aan klanten, aan prospecten
    • aan leveranciers
  • Ik kan totaal onverwacht en onvoorbereid het woord nemen en gestructureerd antwoorden op vragen.
  • Ik ben mij bewust van de impact van mijn verbale en non-verbale communicatie.
  • Ik hou mijn zenuwen onder controle en ik vermijd een black-out.
  • Ik red mijn presentatie o.a. door een eventuele black-out positief op te vangen.
  • Tijdens een presentatie hou ik de aandacht van mijn publiek/luisteraars vast.
  • Ik kan een duidelijke presentatie (Powerpoint) maken die mijn boodschap naar de luisteraars kracht bij zet.
  • Ik kan vlot gebruik maken van hulpmiddelen die mijn presentatie ondersteunen / versterken zonder mij als spreker te overschaduwen.

Inhoud.

  • Verbale en non-verbale communicatie: wat is dat? Hoe gebruik je dat dag in dag uit, bewust en onbewust?
    • Gebruik van woorden – stem
    • Gebruik van je lichaam: gezicht (mimiek & ogen) – gebaren –
  • Lichaamshouding
    • Eerste indruk en perceptie
  • Duidelijk en gestructureerd spreken en jezelf voorstellen.
    • Voorbereiding van je gesprek
    • Welke hulpmiddelen ga je gebruiken?
    • Als je je dan niet kan voorbereiden, hoe pak je dat aan?
    • Stress onder controle houden. Wat is stress? Wat doet stress met je? Hoe kan je daar positief mee omgaan?
  • Presentatie en ondersteuning
    • Verhaal. Wat ga je vertellen en waarom?
    • Show. Hoe ga je je boodschap vertellen?
    • Hulpmiddelen. Hoe kunnen slides je boodschap ondersteunen, niet overheersen.

Aanpak.

  • Interactieve workshop met concrete praktijkvoorbeelden; er wordt geoefend met praktijksituaties in beperkte groep en met concrete werkbare feedback.
  • Coaching: na de workshop is er opvolging voorzien om de toepassing van de eigen actiepunten in de dagelijkse praktijk op te volgen (telefonische coaching);
  • OPTIE: Terugkomdag als opvolging na de training. Tijdens deze sessie van een halve dag wordt gewerkt met praktijkcases van de deelnemers en wordt uitgewisseld wat goed gaat en waar het nog minder vlot gaat. Doel: zelfvertrouwen vergroten.

Wil u perfecte presentaties kunnen geven?

Schrijf u hier in voor onze cursus presentatietechnieken